Femerntunnelens tunnelportal og Arbejdshavn

Fagentreprise

Bygherre:

Femern A/S for Fehmarn Belt Contractors

Udførelsesperiode:

2021

Tunnelportal og arbejdshavn til Femern-forbindelsen

Forud for etableringen af den faste forbindelse mellem Danmark og Tyskland har M.J. Eriksson udført en omfattende fagentreprise ved Rødbyhavn. Arbejdet bestod dels i etablering af tunnelportalens byggegrube, dels i opførelsen af en ny arbejdshavn til brug under tunnelbyggeriet.

Til tunnelportalen har vi etableret en 1.400 meter lang spunsvæg, som afgrænser den store cofferdam, hvor selve tunnelportalen senere skal anlægges. Spunsen blev først vibreret til fast ler, hvorefter den blev drevet til endelig dybde med hydraulisk hammer. Væggen blev udført som vandtæt konstruktion med stålprofiler af typen PU18.

Fakta


Spuns: 1.400 meter PU18 (tunnelportal)
Sandfyld: 26.000 m³
Betonhammer: 90×90 cm, 450 m³ beton
Kajlængde: 350 meter
Bagland: 6.500 m²
Vanddybde: Udgravet til 9 meter

350 meter kaj og ny arbejdshavn

I samme entreprise har vi opført en 350 meter lang hovedkaj som en vigtig del af projektets logistik. Kajen blev udført med op til 18 meter lange stålspunsprofiler og forankret via en selvstændig ankervæg. Baglandet blev opbygget med 26.000 m³ indbygget sand og udlagt med både grus og coloc-belægning på et samlet areal på 6.500 m².

Kajkonstruktionen blev afsluttet med en 90×90 cm in-situ støbt betonhammer, armeret med 80 tons stål og 450 m³ beton. Betonhammeren blev udført med kantbeskyttelse, pullerter, fenderophæng og adgangsstiger, og har dermed gjort anlægget klart til skibsanløb under tunnelbyggeriet.