Forbindelsesvej vest om Uhre

Hovedentreprise

Bygherre:

Vejle Kommune
Vejle

Udførelsesperiode:

2020-2023

2,4 kilometer forbindelsesvej

M.J. Eriksson har i en hovedentreprise anlagt forbindelsesvejen vest om Uhre, der er 2,4 kilometer lang og forbinder vardevej i syd med boligområder nord for Vejle by. Vejen blev etableret i et stærkt kuperet terræn vest for Vejle med en stigning på knap 100 meter over en delstrækning på over 1000 meter. Vi har anlagt 2,4 km vej, 2 rundkørsler, 1 dobbeltrettet cykelsti, 1 stålrørstunnel, 3 store beton faunapassager.

For at undgå at udgrave i våd jord i det skrånende terræn, planlagde vi arbejderne så 80 % af gravearbejdet blev udført maj til september, mens bundopbygning og stabilisering blev udført i efteråret. Arbejdet omfattede stabilisering af jorden med ca. 26.000 m² planum med kalk. I tillægsarbejder er der medtaget ca. 25.000 m³ råjord stabiliseret med kalk, for at gøre den egnet til indbygning. Kalkstabilisering er et bæredygtighedstiltag, der reducerer behovet for afgravning af råjord og indbygning af jord/friktionsfyld.

FAKTA

Råjordsarbejder: 25.000 m3
Vej: 2,4 km
Rundkørsler
: 2
Faunapassager: 3
Transmissionsledning: 1,7 km.

1200 m³ beton til den store faunapassage

En stor del af arbejderne bestod i klargøring til etablering af faunapassagerne, hvortil der blev kørt mere end 150.000 m³ råjord væk, som var i overskud fra området ved buebroerne. Udførelsesmæssigt var det særligt terrænets karakter, der gjorde arbejdet kompliceret.

To af passagerne har ellipseformede tværsnit og hælder 7 % på det skrånende terræn. Alene til den store passage blev der opsat en meget kunstfærdig trækonstruktion, der var 60 meter lang, 25 meter bred og 6,5 meter høj. Trækonstruktionen, der virker som støbeform for betonen, er udført af 600 spær og derudover afstivningslægter samt forskalling.

Vidste du?

Det tog over 2 måneder at bygge formen på den store faunapassage. Efter dette var bygget, gik betonstøbningen i gang. Til den store passage blev der anvendt 1.200 m³ beton som blev leveret over 13 timer af 100 betonbiler, og til påstøbningen anvendte vi 120 tons armering.