DSB-værksted: Næstved

Underentreprise

Bygherre:

DSB
Næstved

Udførelsesperiode:

2022-2025

Byggemodning, adgangsveje og infrastruktur

På DSBs værksteds- og vedligeholdelsesfaciliteter i Næstved udfører vi, i underentreprise for totalentreprenør MT Højgaard, bl.a. adgangsveje, byggemodning og infrastruktur.

På grundarealet, som er på 691.900 m2 , har vi været i gang siden oktober 2022. Til det store projekt skal der bygges værkstedsbygninger og en hjulafdrejningsbygning. Vi har stået for hele byggepladsindretningen og alle nedrivningsarbejderne. Vi udfører jord-, afvandings- og lednings- og belægningsarbejder, arbejdsplatforme langs sporene, belysning samt beplantning og sikkerhedshegn.

Vores baneafdeling udfører 5 kilometer ballasteret spor og 1340 m. spor i bygninger, hvortil der udføres kørestrøm på alle udendørs spor og lokalt i værkstedsbygning inkl. interlocking-system indendørs. På entreprisen lægger vi i alt 19.000 tons skærver ud, 25 km kabelrør, 2 km kabelrender og 164 stk. kabelbrønde.



Bæredygtige tiltag

Til arbejderne i Næstved har vi også indført bæredygtige tiltag. Et væsentligt tiltag i forhold til bæredygtighed er, at vi indvinder grus til projektet internt på grunden. Vi undgår derved tilkørsel af ca. 75.000 m3 grusmaterialer fra en ekstern grusgrav, ligesom vi undgår bortkørsel af 75.000 m3 råjord til ekstern deponering.

Fakta

Afvanding: 3260 meter
Spor: 5000 meter
Adgangsveje: 2 km
Asfalt: 14.000 m2
Skærver: 19.000 tons
Kabelrør: 25 km
Kabelrender: 2 km
Kabelbrønde: 164 stk
Støttevæg: 685 m2

DGNB-guld certificeret togværksted

Det er verdens første DGNB-Guld-certificerede togværksteder, hvilket bl.a. indebærer, at vi har tænkt mere bæredygtige og miljørigtige løsninger ind i projektet, som er med til at skåne miljøet i forbindelse med arbejdet på værkstederne. Til arbejderne i København har vi f.eks. soldnet og genanvendt skærverne til de 12 km spor. Det har vi gjort ved at anvende vores eget specialbyggede sorterværk, som kan knuse skærverne, og dermed producere et genbrugsmateriale, som vi kan anvende i stedet.

Læs mere om DSB værkstedet i København